Komma Board blaast 9 kaarsjes uit
Ik ben nog van de generatie waar kinderen al op jonge leeftijd koffie kregen van hun (groot-)ouders. Zolang ik me kan herinneren drink ik koffie. Was ik 5 of 6, 7 of 8? Dat weet ik niet meer. Je kan me wel best een addict aan het zwarte goud noemen. Koffie is een redelijke constante in mijn leven.
Ik hou van ouderwetse filterkoffie, de hele hype van senseo’s en padjes, die is niet aan mij besteed.
De tas filterkoffie was er ook, 9 jaar geleden bij de start van Komma Board, thuis aan de keukentafel. De enige centjes die we toen hadden, letterlijk al ons kapitaal, investeerden we in een website, een parallax website, want dat was toen “nieuw” en paste bij het imago dat we wilden geven aan Komma Board. Een nieuwe speler op de markt van outsourcing, met een eigen visie én anders dan de rest. Het anders-zijn was voor ons een vertaling naar een diep mensgerichte aanpak.
Aan de keukentafel met 4 laptops en 4 tassen koffie, dat was onze start: om 11u ’s ochtends drukten we tegelijk op de “send” en “post” knop, en lanceerden we ons Komma Board de wereld in. Meer was er op dat moment niet. Koffie en een vat vol goede intenties én vooral het geloof in onze HR-filosofie.
De eerste jaren
Al snel ruilden we de keukentafel in voor een flex-office in Mechelen, want sollicitanten thuis ontvangen als je ook nog eens tussen de pampers zit, dat lag moeilijk. De filterkoffie werd vervangen door een nespressomachine in de co-working space. Die machine werkte met jetons. Het zou goed kunnen dat de flex-office meer verdiende aan ons op het aantal jetons dat we aankochten dan aan de huur die we betaalden voor onze werkplekken.
Erop terugblikkend, was het een mooie tijd, in het Flex-Office. We zaten daar samen met een aantal andere startende bedrijven, en we deelden een gezamenlijke drive om die eerste klanten binnen te halen en contracten te scoren. Elk op zijn eilandje, en toch ontstond er na verloop van tijd een soort cohesie onder elkaar. Je ziet elkaars moeilijke momenten en je leeft mee, en je ziet elkaars “YES” en “high fives” en je bent blij voor elkaar. Het waren mooie tijden, ondanks de dure koffie.
Na ongeveer een tweetal jaar en 40 medewerkers op onze payroll, ontgroeiden we de flex-plek en verhuisden we naar ons eigen kantoortje, letterlijk 1 gebouw verder. 180m², we konden onze eigen meubels kiezen, we installeerden een ping-pong tafel als vergadertafel en een playstation voor de IT’ers. En we kochten onze eigen koffiemachine. Eentje met echte bonen, want daar mochten we ons nu wel eens mee verwennen.
Ondanks dat het allemaal nog bescheiden en klein bleef, waren we trots. Op een of andere manier waren we door onze toewijding en harde werk er wel in geslaagd om van Komma Board een organisatie te maken die groeide van 20 naar 40 naar 60 medewerkers op relatief korte termijn. Onze successen vierden we toen nog met bubbels, maar de koffie was er altijd, die liet ons nooit in de steek, ook in de moeilijke momenten.
6 jaar lang zijn we daar gebleven, in de Schaliënhoevedreef nummer 20 gebouw D. Met ups en evenveel downs, er kwamen nieuwe medewerkers bij en er gingen medewerkers weg, het hoort er allemaal bij. De parallax website werd vervangen door een nieuwe website, mét pagina’s, want dat was toch beter voor de vindbaarheid. Fotoshoots, copywriting, employer branding, alles erop en eraan. Wel met onze eigen medewerkers in the picture. Na 3 jaar weer een nieuwe website, met nog mooiere foto’s en nog betere structuur.
Onze manier van werken werd gaandeweg onze cultuur, onze klanten werden vragende partij om nét onze medewerkers te kunnen inzetten, onze events en teambuildings werden jaar op jaar, specialer, beter en groter, onze medewerkers zagen we groeien en evolueren, matuur worden, net zoals Komma Board zelf.
De koffiebonenmachine werd ondertussen ook terug vervangen door een perculator, de perculator door een nespressomachine maar 1 ding was zeker: koffie was er altijd…altijd.
Mensen doen groeien
Wat wij doen met Komma Board heeft niet als primaire doelstelling om de organisatie te doen groeien, Komma Board dient als een platform om onze mensen te doen groeien, naar links, rechts, boven, beneden, de richting maakt niet uit. We hebben er altijd in geloofd dat als je je medewerkers de ruimte geeft om zicht te ontwikkelen, je organisatie vanzelf met je mensen meegroeit. And so it did.
Ik kan het aantal gesprekken die met onze medewerkers aan de pingpongtafel onmogelijk tellen. Het zijn er veel. Het was en is wel de sleutel van onze evolutie als bedrijf, de gesprekken met onze medewerkers. Als people je business zijn, dan is het noodzakelijk om te luisteren vanuit je hart. En vandaaruit je bedrijf te runnen vanuit je hart.
Er zijn zoveel verhalen verteld, en je vertelt zelf ook zoveel verhalen. De eerste jaren gaf ik nog veel advies: ik denk dat jij het zo moet doen. Daar ben ik mee gestopt. Dat heb ik geleerd na 9 jaar en ontelbare koffies: het is door écht naar de verhalen te luisteren, dat je zelf als bedrijfsleider leert hoe je je organisatie kan verbeteren, en het enige dat je hen kan geven is laten zien dat je hen gehoord hebt, dat je geluisterd hebt, omdat je er vervolgens op organisatieniveau ook nog iets mee doet.
Want dat doen, daar ben je dan wel verantwoordelijk voor. Het is de vrijheid die je als ondernemer hebt, het is je verantwoordelijkheid om het te doen.
En het is net zoals alle koffiemachines die gepasseerd zijn doorheen de jaren. Want elke keer als ik nét een koffietje wil nemen, moet het water worden bijgevuld, moet de filter worden vervangen, of moet het residubakje worden leeggemaakt. Het kan heel erg frustrerend zijn, koffie zetten.
Maar je doet het, elke dag opnieuw. Je voert de handelingen uit die nodig zijn om de machine te laten werken want IN THE END, wil je gewoon genieten van een simpele lekkere koffie.
Elke ondernemer weet dat het niet vanzelf gaat, de machine moet continu onderhouden worden…om dan met die simpele koffie in gesprek te gaan. Met je team, met een nieuwe KommaBoarder bij een contractondertekening, of met een medewerker die het even moeilijk heeft.
Vorig jaar zijn we opnieuw verhuisd, weer 1 gebouw verder naar gebouw E. Komma Board telt nu 85 medewerkers. We hebben een nieuwe start-up gelanceerd, Relyus, die ontstaan is vanuit de ideeën en gesprekken bij een koffie aan de pingpongtafel, én de ambities van onze medewerkers. Het zijn zij, die ons verhaal verder schrijven, én wij hebben de verantwoordelijkheid om de machine in gang te trekken en te doen werken.
De laatste koffiemachines zijn mee verhuisd. Het zijn terug bonen. We zijn er ondertussen aan gewoon geraakt, aan de residubakjes leegmaken en de bonen bijvullen.
Onze successen worden vandaag misschien te weinig gevierd met bubbels, want alles went.
Het is goed zo. Zolang er maar koffie is…
An Van Den Eynde (Bestuurder)