Collega’s Tom en Dries vertellen het verhaal van onze regioteams.
“Kennis delen, connectie, energie en natuurlijk ‘Work hard, Play hard’. Alle waarden van Komma Board zitten in de regioteams.”
“Een van de grootste pilaren van Komma Board is connectie. De mens staat centraal. Connectie, verbintenis dat is écht een speerpunt van Komma Board. De afgelopen jaren hebben we daar al veel energie en effort ingestoken om iedereen op regelmatige tijdstippen bij elkaar te krijgen. Teambuildings, hamburgermeetings, avonden op HQ, personeelsfeest, … Meestal organiseren wij vanuit Komma Board voornamelijk avondactiviteiten. Dat wil zeggen dat mensen dan wel echt de stap moeten nemen om tot HQ te komen, wat vaak een grote afstand is en het is ook altijd nog na hun werkuren wat wil zeggen dat ze hun vrije tijd hieraan spenderen.
Vorig jaar kwamen we voor de eerste keer een problematiek van onze groei tegen. We zijn groot aan het worden (momenteel hebben we 80 consultants) en het werd moeilijker en moeilijker om iedereen telkens bij elkaar te krijgen en voor zo’n grote groep events te blijven organiseren op regelmatige basis. Die connectie één op één of in groep behouden, is waar Komma Board een sterkte heeft in de markt. Die sterkte moesten we beschermen.
An (onze CEO) heeft op een bepaald moment besloten om een brainstormteam van een aantal seniorprofielen samen te stellen om deze problematiek vanuit verschillende invalshoeken te benaderen en nieuwe concrete voorstellen te maken om de cultuur en de waarden van Komma Board te vrijwaren en te beschermen.
Met dit vraagstuk zijn we met veel enthousiasme aan de slag gegaan. Tijdens een 5-tal sessies hebben we dit vanuit verschillende invalshoeken bekeken en zijn we op zoek gegaan naar de ideale fit voor de werking van Komma Board. Na veel pistes en opties bekeken te hebben, zijn we uiteindelijk uitgekomen op het concept Regio Teams. Het opsplitsen van onze consultants in kleinere groepen van ongeveer 15 consultants op basis van hun woonplaats en met deze teams op regelmatige basis samen te komen.
Afgelopen najaar zijn we dan gestart met een testperiode, eentje rond regio Mechelen en één in het westen van het land. Tijdens de eerste meeting in september hebben we ons concept voorgesteld en hierrond verschillende vragen gesteld om de noden vanuit de consultants verder te ontdekken. Het concept werd enthousiast onthaald en de bijkomende feedback uit deze meetings is ook heel waardevol gebleken en met resultaat!
Hier is het concept van de “Co-working day” ontstaan. Tijdens de werkdag samenkomen op een externe locatie om hier te werken aan je eigen project, zoals je thuis zou werken. Enkel werk je wel in een andere setting en met je échte collega’s naast je. Je kan vragen stellen aan elkaar als je iets niet weet, en vaak ben je zo sneller geholpen. Dat element kennisdeling komt er dus als leuk extraatje bovenop. Iets waar we onmiddellijk de meerwaarde van zagen. Een concept dat alle waarden van Komma Board in zich heeft.
Iedereen moest in het begin nog een beetje het concept leren kennen. ‘Ga ik daar nog wel kunnen werken?’ was bijvoorbeeld een vraag die wel vaker terugkwam, een terechte zorg uiteraard. Maar je merkt dat eens ze een keertje zijn geweest die zorgen wegvallen en dat iedereen laaiend enthousiast is.
“Wij luisteren steeds naar de input van de consultants. Als iedereen kritisch mee nadenkt en dat ook op tafel gooit, kunnen we onze werking steeds verbeteren en finetunen. De groep is ook altijd sterker dan je denkt!”
We hebben tot hiertoe nog niemand gehoord die na het eerste event niet meer wil terugkomen. Ondertussen hebben we al op leuke locaties gewerkt, zoals in een rooftopbar in Gent, Niel Am Zee, Plateau en een groot appartement in Antwerpen met zicht op de skyline. We zorgen er wel altijd voor dat er ook minstens 2 aparte ruimtes zijn, zodat de consultants hun meetings zonder afleiding kunnen doen. Over de middag lunchen we samen en op het einde van de werkdag, sluiten we samen de dag nog af met een drankje en een babbeltje.
In januari hebben we het concept van de regioteams verder uitgerold naar heel Komma Board en hebben we in totaal 4 regio’s: één voor de Oostkant van Vlaanderen, één voor de Westkant, één voor regio Antwerpen en één voor Mechelen.
Feedback van de groep is essentieel voor het continu verbeteren van het concept. Alles wordt in samenspraak met de groep besloten, van locaties tot activiteiten. Het regioteamconcept blijft evolueren op basis van de behoeften en input van onze consultants. Door deze bottom-up benadering kunnen we de connectie binnen Komma Board blijven versterken en de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren.
De toekomst van Komma Board wordt gevormd door onze consultants. Hun betrokkenheid en input zijn cruciaal voor ons succes en we blijven ons inzetten om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord en verbonden voelt.”